Aku menyesal tak dapat tengok anak membesar depan mata



Kesian aku tgk budak ni. 
Masih berbaju sekolah agama.
Tertidur di tangga masjid menunggu parent dtg ambil.
Masa aku snap pic ni, azan Isyak baru berkumandang.
Dia sekolah agama kat sebelah masjid ni.

Bayangkan, sudah hampir 9 malam masih berpakaian sekolah dan belum pulang.
Aku yg dh dewasa pun berasa letih waktu2 mcm ni, inikan pulak budak kecil.

Alhamdulilah habis je azan, ibunya datang menjemput. Lega perasaan aku.
Dalam hati aku berharap bukan selalu ibunya dtg lewat. Mungkin baru sekali dua saja.
Atau mungkin ini kali pertama dan ia tak kan berulang lagi.
Lagi pun petang tadi hujan sgt lebat, mungkin ibunya terperangkap dlm jem.

Walaupun masjid ramai orang, aku jadi susah hati kalau tgk budak2 kena tunggu parent lama2 mcm ni.
Sebab minda dan emosi mereka ketika ini seharusnya menerima kasih sayang yg cukup dari ibubapa.
Mereka tidak sepatutnya menjadi kanak-kanak terbiar.

Aku bersyukur sbb dapat berada di sisi anak2 ketika mereka memerlukan.
Mungkin aku tak dapat berikan kemewahan, tapi aku dapat berikan masa yg sangat banyak untuk mereka.
Kerana peringkat ini, kasih sayang dan perhatian yg secukupnya utk anak-anak adalah sgt penting.

Sampai sekarang aku teringat kata2 seorang rakan,
"Aku menyesal tak dapat tengok anak membesar depan mata kerana terlalu sibuk bekerja. Sekarang mereka sudah besar dan mereka tidak rapat dgn aku".

Menjadi ibu bapa, kita tak perlu kaya harta, tapi kita perlu kaya masa.


Sumber asal : 

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10211646611715226&id=1664589524





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Kongsikan Cerita ini

No comments

Powered by Blogger.