Najis anjing, yang lepas2 bertaubatlah mungkin kita jahil

[20/01, 18:56] Mat Jusoh: Lg satu ustaz, kawan sy ni mungkin jahil, beberapa tahun lepas seliparnya digonggong anjing katanya la, tp dia hy basuh guna air paip shj dan guna selipar tu mcm biasa, pastu masuk ke rumah bagai... apakah najis mugholazoh itu telah merebak kerumahnya? Apa yg patut dia buat... taubat shj boleh ke? Atau samak rumahnyer
[20/01, 22:32] Ust Fauzi Haji: Digonggong kat mana
[20/01, 22:34] Mat Jusoh: Kt luar rumah dia x pasti kt mana, dia jumpa kasutbyer jauh ke tengah jln... biasanyer anjing py kerja
[20/01, 22:43] Ust Fauzi Haji: Kalau x pasti ...biarkan jee...spya x was was dlm ibadah....
[20/01, 22:44] Mat Jusoh: Maknanya walau kebiasaannya keadaan spt itu digongong anjing, tp disebabkan taj nampak secara jelas... anggap shj xpasti, bersih mcm tu ke
[20/01, 22:47] Ust Fauzi Haji: Ya....kalau nak yakin samak selipa tu....dan yg lps angap jahil...sbb jahil dimaafkan...
[20/01, 22:47] Mat Jusoh: Rumahnya bagaimana?
[20/01, 22:51] Ust Fauzi Haji: Angap selipa..ketika msk ke rumah dlm kadaan kering..sbb. Kering dgn kering x berpindah najis...
[20/01, 22:55] Mat Jusoh: Dah basuh dgn air, pastu dia masuk rumah... mungkin dia jahil hukum taharah... anggap shj rumahnya kira dimaafkan ye..
[20/01, 22:56] Ust Fauzi Haji: Ya...
[20/01, 22:57] Mat Jusoh: Ok, kesian sbb mmg lepas dia basuh terus masuk rumah dlm keadaan basah tp dia jahil masa tu..
[20/01, 22:58] Ust Fauzi Haji: Semoga Allah maafkan...
[20/01, 23:00] Mat Jusoh: Lagi satu ustaz, sy pernah terlihat kawan terkena najis, tp dia sendiri tidak tahu, tak perasan atau jahil dan terus masuk ke rumahnya.. apa hukumnya ustaz, sy pun senyap je tak bgtahu dia.. sbb x sempat.. bebda ni dah bertahun benda ni sy diam jer..
[20/01, 23:07] Ust Fauzi Haji: Sepatutnya kena beritahu.. Bimbang najis tersebut dibwa dlm ibadah. Sbb dah lama ..bertaubat jee.. Dan bgi kwn tu...dimaafkan sbb dia x tahu ada najis...
[20/01, 23:09] Ust Fauzi Haji: Tn.pula jgn la.. risau ...beristekfar  ...dan mengadu dgn Allah ..Allah maha pengasih dan penyayang
[20/01, 23:10] Mat Jusoh: Sampai sekarang sy was2 nak masuk ke rumahnya... mcm mana ustaz, atau sy anggap sj rumahnya bersih
[20/01, 23:10] Mat Jusoh: Sy pun jahil masa tu
[20/01, 23:11] Ust Fauzi Haji: OK.  Terbaik....jgn was was sbb was was membuka ruang utk saiton
[20/01, 23:16] Mat Jusoh: So sy abaikan jela benda2 yg dah lepas... takkan kawan tu pula tak pasal2.kena samak..dia pun tak tahu apa2
[20/01, 23:16] Mat Jusoh: Masa tu
[20/01, 23:17] Ust Fauzi Haji: Ok


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Kongsikan Artikel ini

No comments

Powered by Blogger.