Pesanan terakhir almarhum Tuan Guru Salleh Musa yang menggentarkan jiwa


Pesanan Tuan Guru Hj. Salleh Musa حفظه الله تعالى,

 "Hangpa mengaji tauhid biaq betoi, AQIDAH tuu yang kena jaga.. Hangpa jangan dok buang masa, jangan dok biak umok hangpa HANYUT mcm tu saja.. Isikan umok hangpa ni dengan mengaji ilmu agama.. Muliakan dengan ilmu TAUHID.. Lepas tuu, pi mengaji ilmu FEQAH.. Lepas tuu baru pi mengaji ilmu TASAWUF.. Jangan dok kalut nak pi ilmu TASAWUF, hadis dan mcm2 jika Allah سبحانه وتعالى sendiripun hangpa tak kenal.. Macam mana nak kenal Allah سبحانه وتعالى jika takmau ngaji ilmu TAUHID.. Sebab tak kenal Allah سبحانه وتعالى lah depa dok suka sesatkan orang, bida'ahkan orang.. Ada ilmu HADIS, tapi ilmu TAUHID takdak.. Punah habih semua..

Nak mengaji ni, lagu nak naik TANGGA.. Kena langkah dari BAWAH, barulah sampai kat tingkat ATAS.. Jangan dok kalut nak loncat naik tingkat atas dari tingkat BAWAH.. Satgi jatuh, mampuih.. Kalau nak naik, ikutlah urutan yang betoi. Jangan dok ikut puak-puak Syi'ah, Wahabi, Mu'tazilah, Sekula, Libera dan len2 ..

Kita pegang sungguh-sungguh dengan Manhaj AHLUS SUNNAH WAL JAMA'AH.. Jangan dok lari dari DASAR pegangan kita.. La ni, ulama' - ulama' tua tak banyak dah.. Hangpa pi lah tengok dalam Malaysia, Thailand, Indon semua tak banyak dah.. Yang ada pun tinggai brp kerat jaa ulama' tua yang masih hidup.. Sementara depa masih ada lagi ni, pilah dok dgn depa.. Pi duduk dalam Majlis Ilmu depa.. Cedok (ambik) ilmu depa, insyaAllah, Allah سبحانه وتعالى akan bantu.."


Nasihat terakhir Tuan Guru Haji Salleh Sik Kedah kpada muslimin muslimat semua

"Catitan bukan sekadar kulit"
Dari fb Sayyid Pendita Adi Putra

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Kongsikan Artikel ini

No comments

Powered by Blogger.